17 de maig del 2008

El perquè de tot plegat, Quim Monzó





He escollit el llibre de Quim Monzó, El perquè de tot plegat. L’elecció no ha estat gaire difícil, ja que no sóc una persona que llegeixi gaire i aquest llibre ha estat un dels pocs que m’ha enganxat.
El perquè de tot plegat és un recull de contes, molt curts i la majoria tenen una relació amb el tema de l’amor vist des de diferents punts de vista. Com he dit abans, és un llibre que m’ha enganxat molt, acabava un conte i ja anava cap el següent. Els contes són molt divertits, cadescú amb diferents anècdotes i experiències.
Quim Monzó utilitza un llenguatge col·loquial i directe, s’acosta bastant a la manera de parlar dels nois de la nostra edat.
Per finalitzar us convido que us el llegiu, si encara no ho heu fet. Crec que no us decepcionarà pas, el contrari, tindreu ganes de llegir el nou llibre que ha tret, Mil carlins, ja exposat per Marc Soler.









Us adjunto un dels contes que inclou aquest llibre, potser no és el més divertit, però és el que s'adapta més a l'estat d'ànim en el que em trobo immers avui.





LA FE




-Potser és que no m’estimes.
-T’estimo.
-¿Com ho saps?
-No ho sé. Ho sento. Ho noto.
-¿Com pots estar segur que el que notes és que m’estimes i no una altra cosa?
-T’estimo perquè ets diferent de totes les dones que he conegut a la vida. T’estimo com no he estimat mai a ningú, i com no podré mai estimar. T’estimo més que a mi mateix. Per tu donaria la vida, em deixaria escorxar de viu en viu, que juguessin amb els meus ulls com si fossin bales. Que em llancessin en un mar de salfumant. T’estimo. Estimo cada plec del teu cos. Sóc feliç només de mirar-te als ulls. Dins de les teves nines m’hi veig jo, petitet.
Ella mou el cap, neguitosa.
-¿Ho dius de debò? Oh, Raül, si sabés que de debò m’estimes, que puc creure’t, que no t’enganyes a tu mateix i, doncs, a mi… ¿De debò m’estimes?
-Sí. T’estimo com mai ningú no ha estat capaç d’estimar.T’estimaria encara que em rebutgessis, encara que no volguessis ni veure’m. T’estimaria en silenci, d’amagat. M’esperaria que sortissis de la feina només per veure’t de lluny. ¿Com pots dubtar que t’estimo?
-¿Com vols que no en dubti? ¿Quina prova tinc, real, que m’estimes? Dius que m’estimes, si. Però són paraules, i les paraules són convencions. Jo sé que t’estimo molt, a tu. Però ¿com puc tenir la certesa que tu m’estimes?
-Mirant-me als ulls. ¿No ets capaç de llegir-hi que t’estimo de veritat? Mira’m als ulls. ¿Creus que podrien enganyar-te? Em deceps.
-¿Et decebo? Poc m’estimes, si tan poca cosa fa que et decebi. ¿I encara em preguntes com és que dubto del teu amor?
L’home la mira als ulls i li agafa les mans. T’estimo. ¿M’escoltes bé? T’es ti mo.
-Oh, , … És mol fàcil dir
-¿Què vols que faci? ¿Que em mati per demostrar-t’ho?
-No siguis melodramàtic. No m’agrada gens, aquest to. De seguida perds la paciència. Si de debò m’estimessis no la podries ten fàcilment.
-Jo no perdo res. Només et pregunto una cosa: ¿què et demostraria que t’estimo?
-No sóc jo qui ho ha de dir. Ha de sortir de tu. Les coses no són tan fàcils com sembla.
-Fa una pausa. Contempla el Raül i sospira, resignada. –Potser sí que t’he de creure.
-És clar que m’has de creure!
-Però ¿per què? ¿Què m’assegura que no m’enganyes o fins i tot que tu mateix t’ho creus, que m’estimes, i per això m’ho dius, encara que en el fons del fons, sense tu saber-ho, no m’estimes de debò? Pot molt ben ser que t’equivoquis. No crec que vagis amb mala fe. Crec que quan em dius que m’estimes és perquè ho creus. Però ¿i si t’equivoques? ¿I si el que snets per mi no és amor sinó afecte, o alguna cosa semblant? ¿Com ho saps, que és de debò?
-M’atabales.
-Perdona.
-Només sé que t’estimo i tu em destarotes amb preguntes. M’atipes.
-Potser és que no m’estimes.







També us incloc un vídeo que he trobat al youtube que hi surt en Buenafuente fent una entrevista a Quim Monzó. En aquest vídeo podreu veure el llenguatge i les paraules tan poc formals, però ben dites, que normalment utilitza aquest autor català.
-No us podeu perdre aquest vídeo!
Bé la meva actualització finalitza aquí. Bon cap de setmana per tots, i si podeu triar el meu llibre... Així col·laborareu a que la Titi em perdoni, de bon rollo.

7 comentaris:

Anònim ha dit...

Ep Font!

T'ha quedat bé l'entrada, el conte està molt bé i el llibre, només dient que és de Quim Monzó, ja convenç. Encara més si li fots aquest vídeo. Ja poden dir el que vulguin de'n Chikilicuatre, que a ell li "suda la..." jajaja

A més, si es tracta de contribuir a que la Titi et perdoni...


Res més.

Que vagi bé!


Judit

Eva Martinez ha dit...

Bones, Font!

El conte és genial i el vídeo, boníssim!

Bé, doncs, que si Quim Monzó per ell sol ja fa venir ganes de llegir-lo, després de llegir el conte i veure aquest vídeo tan divertit, encara més!

I això...

ens veiem!!


Eva

Anònim ha dit...

àlex!
M'ha agradat molt l'entrada[:
primer, perque m'ha entrat pels ulls que això que em passi a mi es força complicat.
després perque Quim Monzó és un crac, i tu ho saps i jugues amb això, ja tens molt a favor.
I el video ajja brutal, ets un crack.
M'encantaria anar a la vostre classe per saber que ha passat amb la Juher jaja pero jo la renovació la veig guapa, a mi m'agrada.
jaja només podria ser teva:)

poca cosa més a dir,
un petó a tothom i bona nit.

àstriD#

catrasca8 ha dit...

Ei Font!

Mola el conte, m'ha agradat. Del llibre, dir-te que n'he sentit molt bones crítiques :)
Vagi bé!
TaTi

ARi* ha dit...

ufff...
el perquè de tot plegat...
la veritat no em va agradar gens...
em sent malament i tot, potser era que jo no estava gaire bé quan el llegia i que no el vaig llegir en el lloc adient. Pero no tinc bons records del llibre.
Mua
Ari*

Titi Juher ha dit...

Àlex,

No m'has entès mai. No es tracta de si t'haig de perdonar o no, no es tracta de compassió ni d'afecte ni de res de tot això. Es tracta que tu facis la feina quan et toca i de la manera que et toca (i jo sempre dono les regles del joc) i que jo faci la meva, de feina, que és valorar el teu esforç.

El teu esforç gairebé sempre és zero. I llavors sempre et treus conills del barret per intentar arreglar l'assumpte. I no: amb trucs de màgia no.

En la teva entrada, com sempre et vas despenjar amb un HO SENTO i un m'has de perdonar. I com sempre et vas treure un as de sota la màniga: vas canviar el títol que tenies pensat i en vas fer servir un que havia estat lectura obligatòria. Hi engaltes un youtoube graciós (realment és molt bo) i un conte sencer (!) d'en Monzó (que ven per si mateix) i, apa, feina feta.

Àlex, no és això. I ja ho saps.

Anònim ha dit...

TITI, ets la crac!

Com ja te dit mes d'un cop am tu nomes existeix una manera de joc, que es ben facil. Però soc com soc (un bagu, entre altres coses). ET DEIXO XK LA MEU MARE EM MANA LA PRESSA PER MARXAR!




alex font